De Feanster, 13-02-2019

Neusverkoudheden ontstaan doordat het lichaam als reactie op een virus- of bacteriële infectie, een ontsteking aanmaakt waarbij het slijmvlies opzwelt. Dit geeft de ‘typische’ verstopte neus en kan ook uitbreiden naar keel, oren en voorhoofd-en bijholten.

Veel mensen gebruiken dan een neusspray op basis van xylometazoline. Dit werkt snel, doordat het de bloedvaten vernauwt in het neusslijmvlies, waardoor er meer ruimte komt om adem te halen. Echter, het geneest de verkoudheid niet. Pas als de virussen en bacteriën door het immuunsysteem zijn opgeruimd zal de ontsteking stoppen en de zwelling verdwijnen. Wanneer het immuunsysteem niet sterk genoeg is, zal de verkoudheid aanhouden, waardoor mensen de spray op basis van Xylometazoline langer blijven gebruiken dan de toegestane 7 dagen.

Bij langer gebruik raken de bloedvaten echter gewend aan Xylometazoline en wanneer dan gestaakt wordt met toediening, verwijden de bloedvaten extra waardoor het slijmvlies weer opzwelt. Er wordt opnieuw naar de spray gegrepen. Als gevolg treedt er door langdurig gebruik vaak schade op aan het neusslijmvlies en het epitheel kan zelfs volledig verdwijnen wat een chronische ontsteking kan opleveren met een “verslaving” aan neusspray met Xylometazoline als gevolg. Redelijk snel kan het reukorgaan haar reukvermogen verliezen.

Een neusspray op basis van zilver en zink kan de oplossing bieden. Zilver en zink vernauwen de vaten niet, maar bestrijden de oorzaak van de zwelling en dragen bij aan het herstel van cellen en weefsels. Zilver heeft een antibacteriële en ontsmettende werking. Virussen gebruiken bacteriën als gastheer en kunnen zonder deze niet overleven. Zink draagt bij aan celvernieuwing en de normale weerstand tegen stress. Een chronische aandoening is voor het lichaam ook een stresssituatie. Daarnaast zorgt zink voor het slinken van het geproduceerde slijm.

Zilver werkt virus- en bacteriedodend en ontstekingsremmend. Zink verkort virusinfecties en herstelt geïnfecteerde slijmvliezen. Daarnaast werkt zink als anti-histamine. Een natuurlijke neusspray o.b.v. zilver en zink is te gebruiken bij neusverkoudheid,  holte-ontstekingen en bij allergische neusklachten, zoals hooikoorts.

Wanneer de klachten verder gaan dan alleen neusverkoudheid en holteontsteking, maar ook griepverschijnselen aan de orde zijn kan zilver in vloeibare vorm als natuurlijk antibiotica zijn werk doen. Ditzelfde geldt bij blaasontsteking, darminfecties, schimmelinfecties tot kalknagels aan toe.

Wanneer hooikoorts of een andere allergische reactie de boosdoener is, kan naast de verlichting van de neusspray, het kruid scutellariae ervoor zorgen dat de allergische reactie tegengegaan of in ieder geval verminderd wordt.

Haal uw neus op voor de neussprayverslaving door niet alleen de symptomen aan te pakken en tegelijk aanwezig te houden, maar zorg voor een frisse neus op de lange termijn!