Vitamine D missen we nu elke dag...

Column Feanster d.d. 15-01-2020

Vitamine D missen we nu elke dag…

De zon is van september tot april niet aanwezig of zeker niet sterk genoeg om ons via de huid van vitamine D te voorzien. Bij heel veel mensen is het vitamine D gehalte in het lichaam veel te laag. Zowel voor kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen geldt dat we veel meer vitamine D nodig hebben dan dat we binnen krijgen. Naar ons idee is de door de gezondheidsraad geadviseerde bloedwaarde veel te laag, voor iedereen!

Vitamine D staat in relatie tot diverse gezondheidsklachten

Het is te uitgebreid om alle gezondheidsklachten in relatie tot vitamine D op te noemen, maar u moet o.a. denken aan: Osteoporose (Tegen botontkalking is vitamine D belangrijker dan calcium), MS, depressiviteit, reumatoïde artritis, COPD, Astma, Fibromyalgie, Diabetes type 2, psoriasis, diverse vormen van kanker en ook lichtere klachten als verkoudheid en griep, neerslachtigheid en vermoeidheid.

De vorming van vitamine D

De voornaamste bron van vitamine D is UV-B straling uit zonlicht. Lang dacht men dat dagelijkse blootstelling van gezicht en handen aan zonlicht, gedurende 15 minuten, de hoeveelheid vitamine D in het lichaam op peil hield. Dit is echter een  misverstand. De zonkracht in Nederland is het grootste deel van het jaar niet voldoende om vitamine D te vormen. Zelfs niet als u in de winterzon de hele dag buiten zou zijn. Wanneer de zonkracht wel voldoende is kunnen zowel kleding als zonnebrandcrèmes de vorming van vitamine D volledig blokkeren. Bij ouderen neemt de vorming van vitamine D in de huid af, evenals de omzetting in het lichaam. Te adviseren hoeveelheid

De ADH voor vitamine D is de laatste jaren, als een van de weinige vitamines, een paar keer omhoog bijgesteld. Echter ADH is niet de optimale dosering, het is slechts een ondergrens ter voorkoming van gebrekziektes, zoals Engelse ziekte. Wetenschappers adviseren om in Noord-West Europa van september tot april 25 tot 100 mcg extra in te nemen. Om een vitamine D tekort in het bloed te corrigeren is inname van 50-75 mcg gedurende 6 tot 8 weken nodig.

Levertraan is zo gek nog niet

Veel mensen kregen vroeger in de winter of het hele jaar door ouderwetse levertraan. Levertraan is een combinatie van vitamine A en D, gewonnen uit visolie. Er is nu een Super Levertraan die zeer sterk gedoseerd is in de vitamine A en D (de weerstandsvitamines) en bovendien veel omega-3 bevat. Eet u niet 2 keer per week VETTE vis? Dan is het verstandig om extra Omega-3 te slikken. Goed voor hart, bloedvaten, cholesterol, botten, weerstand en humeur!

Kwakkelt u al geruime tijd, bent u sinds de zon weg is vermoeid en zwaarmoedig? Elke dag vitamine D kan de sleutel tot herstel zijn!

Wij wensen u een Gezond & Wel 2020 toe!