Volg ons op Facebook en krijg handige informatie over producten en gezondheidsklachten en blijf op de hoogte van onze acties! Volg ons

Eindelijk erkenning voor vitamine D

Wij roepen het al jaren, alleen medisch gezien werd het nooit ondersteund. Nu we middenin de 2e Coronagolf zitten komen ook immunologen en andere artsen er achter dat er een hele belangrijke relatie is tussen het immuunsysteem en vitamine D. De Immunologen spreken heel voorzichtig over een mogelijke aantoonbare relatie tussen de vitamine D spiegel in het bloed en het weghouden van Corona. Wij adviseren mensen al jaren om, zeker in de maanden van september t/m april, extra vitamine D te slikken om het immuunsysteem te ondersteunen, de weerstand te versterken en daarmee auto-immuunziektes proberen te voorkomen. Daarnaast ondersteunt vitamine D de botten en maakt het ons vrolijker (tegen winterdepressie). Niet verkeerd in deze zware tijd.

De vorming van vitamine D

De voornaamste bron van vitamine D is UV-B straling uit zonlicht. De zonkracht is in Nederland van september t/m april niet voldoende om vitamine D te vormen. Zelfs niet als u in de winterzon de hele dag buiten zou zijn. Bij ouderen neemt de vorming van vitamine D in de huid af, evenals de omzetting in het lichaam. Te adviseren hoeveelheid

Waar wij heel blij zijn dat er uit medische hoek nu ook eindelijk geadviseerd wordt om vitamine D te slikken, schrikken wij tegelijk over de lage dosering die geadviseerd wordt. Vanuit de overheid, het voedingscentrum en de Immunologen wordt aangeraden om 10 microgram en bij risicogroepen hooguit 20 microgram vitamine D te slikken en zeker niet meer! Wetenschappers (in de regel onze informatiebronnen) adviseren om in Noord-West Europa van september tot april 25 tot 100 microgram extra in te nemen. Om een vitamine D tekort in het bloed te corrigeren is inname van 50-75 microgram gedurende 6 tot 8 weken nodig. Kortom, blijf niet hangen in 10-20 microgram.

We kunnen niet te veel vitamine D binnenkrijgen!

Koop niet “zomaar een potje vitamine D”

Vitamine D is verkrijgbaar in verschillende merken toedieningsvormen en doseringen. Daarnaast zijn er combinatieproducten met vitamine A en omega 3 (Levertraan) en een combinatie met alle andere weerstandstoffen zoals vlierbes, zink, selenium, vitamine C, koper en betaglucan. Een enorme weerstandsbooster!

Belangrijk voor een goede opname is dat het tijdens een maaltijd ingenomen wordt omdat vitamine D een in vet oplosbare vitamine is. Alleen een glas water is niet voldoende.

Ons advies: Koop niet snel “een potje vitamine D”, maar kijk goed naar het doel waardoor u het wilt slikken. Is het voor basisondersteuning omdat we te weinig zon binnen krijgen, of een combinatie van vitamine D met andere stoffen voor een brede weerstandsondersteuning of een hoge dosering vitamine D bij een tekort, grote vermoeidheid, auto-immuunziektes en tegen winterdepressie of nu tegen Corona en griep.

Wij adviseren u graag om de juiste keuze te maken! Blijf gezond en houD vol!